середа, 21 березня 2018 р.

Урок географії


Різноманітність видового складу тварин. Вплив людини на тваринний світ. Тварини, занесені до Червоної книги України. Тваринні ресурси України, заходи щодо їх відтворення й охорони.8 клас

Конспект уроку з георафії у 8 класі



Тема. Різноманітність видового складу тварин. Вплив людини на тваринний світ. Тварини, занесені до Червоної книги України. Тваринні ресурси України, заходи щодо їх відтворення й охорони.

Мета : дати учням знання про різноманітність видового складу тварин України; навчити  розрізняти та називати фауністичний склад лісів, луків, степів, водойм; характеризувати видовий склад і поширення тварин; розрізняти види тварин , занесених до Червоної книги України; з’ясувати основні напрямки збереження фауни країни та вплив людини на тваринний світ.
Обладнання: фізична карта України, карта рослинності і тваринного світу України, малюнки та фотографії представників тваринного світу України, Червона книга України, підручник, зошит, атлас.
Хід уроку.

І Організаційний момент уроку.
- Перевірка присутності учнів, наявності в них зошитів, підручників, атласів.
- Психологічна підготовка до уроку. 
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра «Так чи ні?»(питання до класу).
- Чи правда ,що різноманіття рослинного світу залежить від клімату? (Так).
- Чи правда, що існує закономірність зміни флори на рівнинах і в горах? (Так).
- Як ви гадаєте, чи багатий тваринний світ України? (Так)
- Чи буде зонально змінюватись видовий склад тварин України? (Так).
- Чи еволюціонував тваринний світ протягом геологічного часу? (Так).
- Чи загрожує сучасним тваринам вимирання? (Так).
- Чи потрібно тварин охороняти? (Так).
Бесіда за запитаннями.
1.     Які види тварин характерні для лісової природної зони?
2.     Чому серед степових тварин багато гризунів?
3.     Які тварини живуть в річках та озерах?
4.     Які птахи поширені у нашій місцевості?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності вчителя.
Вступне слово вчителя.
Тваринний світ України включає тисячі представників фауни. Це обумовлене різноманіттям природи. У тому числі рослинних угрупувань. Тварини й рослини пов’язані між собою та входять до складу природних комплексів, які дають можливість існувати й розвиватися живим організмам. Тваринний світ України є дуже важливою складовою природи, адже навіть від маленької пташки можна провести ланцюжок залежності до рослин, а від них – до грунтів , кліматичних  особливостей, водних запасів геологічних процесів і, врешті-решт, до існування власне людини. На жаль , в антропогеновий період умови існування тварин змінює людина. Тому  на сьогоднішньому уроці ми повинні з’ясувати:
- Чим пояснюється багатство і різноманітність тваринного світу України?
- Чому тваринний світ України змінився впродовж геологічних епох і не тільки?
( діти записують тему уроку)
ІV. Пояснення та вивчення нового уроку.
1.Різноманітність тваринного світу.
Тваринний світ тісно пов’язаний між собою та з певними рослинними угрупуваннями, тому утворює фауністичні комплекси лісу, степів, луків, боліт, прісних водойм. В Україні налічується понад 44 тис. видів тварин, серед них понад 1000 – найпростіших і плоских червів , близько 39 000 членистоногих, понад 270 риб, близько 350 птахів та понад 100 ссавців. 
       2.Закономірності розповсюдження  тварин.
Оскільки тварини здатні до мігрування , чітко визначити межі їх існування неможливо. Але в цілому тваринній світ розповсюджений згідно із зональністю та поясністю. Залежно від умов існування види тварин утворюють фауністичні угрупування, які відповідають основним рослинним угрупуванням.

Учні записують визначення:  фауністичні комплекси – це групи видів тварин, які виникли в одному географічному регіоні і мають подібні умови існування.

Учні працюють із картою тваринний світ України. Розглядають  та називають основні угрупування тварин.

Учні працюють із підручником та атласом і виписують у зошит про фауністичні угрупування (робота в парах-6 хв).


1 учень
Лісове. Розповсюджене по території Полісся. Життя тварин пов’язане з умовами лісу, луків, боліт. Характерними представниками фауни лісів Полісся є козуля, лось, кабан, благородний олень, білка, куниця, борсук, вовк, лисиця, чорний тхір, руда полівка, руда й мала вечірниці. Зрідка зустрічаються бурий ведмідь, рись, лісовий кіт. Серед птахів тетерук, глухар, рябчик, сова, дятел, яструб, шпак. Зараз завезене і відновлюється стадо зубрів. Зубр – найбільший звір фауни України, його маса може перевищувати тонну.

2 учень.
Лісостепове. Південна межа йде з південного заходу на північний схід. Водяться тварини лісової зони, до яких додають види, пристосовані до степових умов. У лісних масивах водяться лось, дикий кабан, козуля,  вовк, пугач, куниця , білка. На степових ділянках типовими тваринами є заєць-русак, лисиця, гризуни ( ховрашки, хом’яки, миші); із птахів – куріпка сіра, іволга, лелека білий.

3 учень.
Степове. Переважають степові види, насамперед гризуни, птахи, колись у минулому були великі стада копитних. Вони пристосовані жити на відкритих просторах в умовах сухого клімату. Зараз важко визначити, наскільки великою була кількість копитних тварин і гризунів у природних степах, оскільки найбільш примітні із цих тварин зникли або вимирають. У недалекому минулому степи надавали життєвого простору багатьом копитним тваринам – туру, козулі, оленю, тарпану, сайгаку. Зараз у степах поширені : сірий ховрах, степовий тхір, сірий хом’як, кам’яна куниця, дикий кролик. Зустрічаються байбак, вухатий їжак, тушканчик. Серед птахів : жайворонок, перепел, рожевий птах, сіра куріпка, степовий журавель, дрохва, стрепет, чорний шуліка.


4 учень
Азональні. Карпатське та гірського Криму з набором тварин, пристосованих до гірських типів рослинності, кліматичних умов. Заплавне розповсюджене в заплавах великих річок, де тварини пристосовані до водних та лучних умов існування. У Карпатах водяться  благородний олень, сарна, бурий ведмідь, рись, ; серед птахів поширені альпійська галка, сніговий в’юрок, чечевиця; зустрічаються бородань,  сокіл-сапсан, орел-беркут.
Характерними жителями гірського Криму  є олень, козуля, дикий кабан, європейський муфлон, борсук, куниця. Заєць. Пугач, буривітер, стерв’ятник,  канюк. Чорний гриф уважається найбільшим птахом України, його маса досягає 12. 5 кг.

3.Тваринні ресурси.
До тваринних ресурсів належить весь тваринний світ. Тваринні ресурси – частина біологічних ресурсів певної території, представлених різними видами тварин для задоволення матеріальних та моральних потреб людини.
Тваринні ресурси — це вид природних ресурсів, представлених сукупністю всіх видів тварин, які використовуються людиною. Ви­конують суттєві ландшафтні та геоекологічні функції, є об'єктом гос­подарювання та охорони. На використанні ресурсів тваринного світу спеціалізуються мис­ливські, промислові господарства. В Україні мисливські угіддя зай­мають близько 48 млн га. Динаміка кількості та добування основних видів мисливських тварин має загальну тенденцію до зменшення. У Чорному та Азовському морях ведеться вилов промислових видів риб, що призводить до зменшення їх запасів. За науковими прогноза­ми, заготівля щорічних загальних запасів гідробіонтів у Чорному та Азовському морях становитиме 180—190 тис. тонн. Із метою відтво­рення до морів, лиманів і водосховищ щороку випускають мільйони одиниць цінних видів риб. Україна співпрацює з багатьма міжнарод­ними організаціями, які займаються питаннями збереження, відтво­рення, охорони ресурсів тваринного світу.
Тварини відіграють надзвичайно важливу роль у природі. Вони беруть участь у ґрунтоутворенні, розмноженні рос­лин, знищують шкідників рослин, очищують воду. Тварини мають та­кож дуже велике значення у житті людини. Одомашнені види забезпе­чують її цінними продуктами харчу­вання — м'ясом, яйцями, молоком, медом, сировиною для окремих га­лузей промисловості (вовною, шкірами), використовуються як тяглова сила. Водночас людина продовжує використовувати ре­сурси дикої фауни, полюючи на звірів і птахів чи виловлюючи прісноводну та морську рибу. У певні сезони в Україні дозво­ляється полювання на диких качок, зайців, кабана, лисицю, ко­зулю та інші.
З метою збагачення природи та для власних потреб люди здійснюють штучну акліматиза­цію — розводять завезених з інших регіонів тва­рин на територіях, де вони раніше не водили­ся. На звірофермах України розводять таких акліматизованих хутрових звірів, як норка аме­риканська, песець, нутрія, сріблясто-чорна лисиця, єнотоподібний собака, кролик. У наших природних умовах живуть: на заплавах річок -ондатра (батьківщиною якої є Північна Амери­ка), у Кримських горах — муфлон (привезений із Середземномор'я).

4.Вплив людини на тваринний світ.
Діяльність людини, результатом якої стали зміни природних ком­понентів, тобто умов існування тварин, призвела до таких наслідків:
 1.Окремі види тварин (тарпан, тур, кулан, сайгак, лев, степовий зубр, росомаха, заєць- біляк, білка-летяга) зникли з території України;
        2.кількість багатьох видів тварин різко зменшилася і продовжує знижуватися.
3.     види тварин-шкідників та тих, що пристосувалися до життя біля людини (пацюк рудий, миша хатня, горобець, горлиця кільчаста, таргани — рудий та чорний), надмірно розмножи­лися;
4.     види тварин, які є жителями інших природних зон (плямис­тий олень, єнотоподібний собака, ондатра, нутрія, фазан, тов­столобик, амур білий), акліматизовано на території України; реакліматизації зазнали види, що були знищені раніше (лось, дикий кабан, зубр, бобер, байбак).
   5. Охорона тваринного світу.

Самостійна робота.
Використовуючи текст підручника, дати самостійно відповіді на запитання.
-         Коли була вперше видана Червона книга України? (1980 р.)
     - Скільки тварин занесено до Червоної книги? (понад 382 види)

6.Тварини занесені до Червоної книги України.
На території України водиться багато рідкісних, реліктових та ендемічних тварин, які потребують охорони.
У 1080 році була створена Червона книга України – основний документ, в якому освітлена інформація про сучасний стан природи України.
До Червоної книги України занесено 382 види тварин. Серед них – тюлень-монах, зубр, бізон європейський, рись звичайний, кіт лісовий,  видра річкова, борсук, горностай.
До Зеленої книги України потрапила велика кількість птахів. Серед них – пелікани, баклани, лелека чорний, орел степовий, сокіл-сапсан, рідкісний водоплавний птах гоголь.
До Червоної книги України занесено 41 вид ссавців, зокрема 4 види комахоїдних (їжака вухатого, хохулю звичайну, бурозубку альпійську та кутору малу), 12 - рукокрилих (великого і малого підковоноса, довгокрила звичайного, нетопира середземноморського, нічницю триколірну і ставкову, вечірницю велетенську тощо), 11 - гризунів (полівку снігову, сліпака білозубого, буковинського, піщаного, подільського, соню садову, ховраха європейського тощо), 1 - зайцеподібних (зайця білого), 3 - китоподібних (афаліну чорноморську, білобочку чорноморську, пихтуна), 1 - ластоногих (тюленя-монаха), 8 - хижих (тхора степового, перегузню, горностая, норку європейську, видру річкову, борсука, рись звичайну, кота лісового) і 1 - парнокопитних (зубра).

Робота із зображеннями.
(Показ малюнків і фото « Тварини Червоної книги»)


Отже, підсумовуючи дане питання, запропонуйте заходи щодо відтворення та охорони тваринних ресурсів. (діти висловлюють свої думки)

- Їхнє раціональне використання.
-Для промислових ссавців, наприклад, регулюють терміни полювання, максимальну кількість особин, яку можна вполювати.
-Заборона  полювати у періоди розмноження тварин та вигодовування ними малят. – Обмеження  застосування отрутохімікатів, які призводять до масової загибелі тварин.
- Розробка  заходів зі збереження місць поширення та розмноження рідкісних видів, навіть якщо ці місця розташовані за межами заповідників чи заказників.
V. Закріплення нових знань
Експрес-тести «Тваринний світ України»
Учням роздаються тести, які вони повинні виконати. Після виконання, учні обмінюються тестами і роблять взаємоперевірку. Правильні відповіді вчитель зачитує. Учні отримують бали.
1 варіант
1 .Коли була видана «Червона книга України»?
а) 1980р.; б) 2000р.; в) 2015р.
2. До тваринного світу Полісся відноситься:
а) полівка сіра; б) їжак вухастий; в) глухар.
3. До фауни Азовського моря відноситься:
а) осетер; б) бичок; в) оселедець дунайський.
4. До природних ресурсів належать:
а) дикі тварини; б) свійські тварини
5. Реакліматизовані на Україні:
а) олень європейський; б) мухоловка; в) синиця
6. В Українських Карпатах водяться:
а) муфлон; б) рись; в) дрохва.
7. До «Зеленої книги» потрапили:
а) горобець; б) пелікан; в) бурозубка.
8. Типовий представник лісових копитний тварин:
а) гірський козел;   б) лось;    в) бабак.
9. У дельтах Дунаю, Дністра, Дніпра гніздяться:
а) жайворонок; б) лебідь-шипун; в) іволга.
10. Знайди «зайве»:
а) тетерук; б) рябчик; в) гриф чорний.

2 варіант

1. Коли була видана «Зелена книга України»?
а) 1987р.; б) 2001р. в) 2015р.
2. До тваринного світу Степу відносяться:
а) ховрах сірий; б) олень благородний; в) лось.
3. До фауни Чорного моря відноситься:
а) кефаль, б) оселедець керченський; в) пузанок.
4. Закон України «Тваринний світ України» затверджений:
а) 2000р.; б)2001: в) 2002р.
5. Акліматизовані в Україні:
а) пеленгас; б) бурозубка; в) мідянка.
6. У Кримських горах водяться:
а) гекон; б) полівка сіра; в) вівсянка.
7. До «Червоної книги» потрапили:
а) стерлядь, б) щука; в) судак.
8. До Червоної книги України занесено:
а) лелеку білого;   б) лелеку чорного; в) качку-крижня
9. У річках і озерах живуть:
а) карась, б) тюлька; в) білуга.
10. Знайди «зайве»:
а) тхір степовий; б)сліпак; в) цикада


VІІ. Підсумок уроку.
-           Людина може як негативно, так і позитивно впливати на якісний і кількісний склад тваринного світу.
-           Для відтворення й охорони тваринних ресурсів в Україні створено закон  « Про тваринний світ», « Червону книгу України».

VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 28
Творче завдання : виписати тварини Червоної книги України.








Немає коментарів:

Дописати коментар