З досвіду роботи

Семенюк Марія Вікторівна


     Вчитель біології та географії
      ЗЗСО"Великокурінський ліцей"
                                                   
                                                      Кваліфікаційна категорія:  спеціаліст І категорії

 Стаж роботи : 15 років


 Життєве кредо:
«Всі перемоги починаються з перемоги над собою».
  
Педагогічне кредо:   «Щоб пізнати душу дитини           потрібно її бачити в природі».

Методична проблема, над якою працюю:
«Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках» .






  Опис  власного досвіду

Розвиток творчої особистості, формування життєвих і соціальних компетенцій передбачає здійснення вчителем оптимального вибору форм та методів навчання, що мають відносну самостійність і впливають на стосунки, що виникають у процесі навчання між учителем та учнями і між самими учнями. Добираючи методи навчання, які б забезпечували реалізацію цілей біологічної та географічної освіти, віддаю перевагу методам самостійного здобуття знань, методам, що спрямовані на реалізацію принципу активності навчання.
Працюючи вчителем біології та географії, першочерговим завданням  вбачаю формування в учнів ключових компетентностей, необхідних для творчої реалізації особистості, формування в учнів екологічної культури, вироблення екологічного стилю мислення і поведінки та виховання громадянина демократичного суспільства.
Головне завдання, яке ставлю перед собою - допомогти учням засвоїти базові знання з географії та біології, навчити здобувати нові знання самостійно.
Спрямовую свої зусилля на те, щоб виявити здібності та можливості учня, максимально  використати їх для розвитку його особистості.
Для досягнення своєї мети впроваджую такі методи, засоби та організаційні форми навчання, які б активізували пізнавальну діяльність учнів, розвивали їх мислення,здібності, привчали працювати самостійно і творчо. Намагаюсь, щоб уроки географії та біології були цікавими, збуджували в учнів прагнення більше знати, розуміти, підвищували інтерес учнів до предмета, сприяли глибшому засвоєнню матеріалу, формували науковий світогляд, критичне мислення.
Особливістю сучасної системи освіти є співіснування двох стратегій навчання – традиційної та інноваційної. Учитель як ключова особа освітнього процесу має через свою інноваційну діяльність змінювати навчально-виховний процес. Особливо значущим є формування його компетентності, особистісно-професійних якостей, здатності жити й працювати в інноваційному режимі: прийняти і зрозуміти нове, оволодіти сучасними методиками і прийомами.
Особливу увагу зосереджую на те, щоб створити умови, за яких учні самостійно з інтересом здобувають знання з різних джерел; навчаються використовувати одержані знання для розв’язування пізнавальних і практичних завдань; набувають комунікативних вмінь, працюючи в різноманітних групах; розвивають дослідницькі вміння (виявляють проблеми, збирають інформацію, вчаться спостерігати, проводити експерименти, аналізувати, будувати гіпотези, узагальнення); розвивають системне мислення.
З метою активізації пізнавальної діяльності застосовую пошукові методи роботи з учнями; практикую проблемний виклад матеріалу, розв’язування пізнавальних задач; використовую колективну роботу, яку організовую так, що вивчення нового здійснюється спільними зусиллями учнів під керівництвом учителя; створюю атмосферу колективного пошуку й обдумування, розв’язування спільного для всіх навчального завдання.
 Використовую такі форми  і методи роботи: ділова гра, інтегрований урок, урок – лекція, урок – семінар, урок – практикум, зустріч за круглим столом, урок - подорож . Але не форма є визначальною в інтерактивному навчанні, а методи педагогічного впливу на пізнавальну діяльність учнів, на розвиток їх мислення, пізнавання їх власних нахилів і здібностей.
 На уроках створюю творчу атмосферу співробітництва, прагну допомогти особистості дитини зростати в успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, дати зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь необхідно додавати зусиль. Використовую ігрові елементи, творчі завдання.
Важливою складовою уроків біології та географії є лабораторні та практичних роботи, спрямовані на формування в дітей пізнавальної самостійності, навичок дослідної діяльності, розвиток їхніх інтелектуальних здібностей.
Обов’язковими на всіх уроках є застосування наочності: загально географічних і тематичних карт, різноманітних таблиць, схем і графіків, географічних і метеорологічних приладів  чи їх макетів, колекцій гірських порід, гербаріїв рослин, малюнків і фотографій.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, проведення рольових ігор, спільне розв’язання проблем. Це навчання ефективно сприяє формуванню вмінь, навичок і цінностей, створює атмосферу співпраці, взаємодії. Застосовую наступні інтерактивні методи і прийоми: робота в малих групах, робота в парах, «Мозкова атака», «Твоя позиція», «Мікрофон», «Коло ідей», «Акваріум», «Ажурна пилка», «Діаграма Вена», «Гроно». Актуальною навчальною технологією є проект, в основі якого лежить розвиток пізнавальних навичок учнів, вміння самостійно конструювати свої знання, розв’язувати значущі проблеми, що потребують дослідницького пошуку для розв’язання, уміння працювати з додатковою літературою.
При впровадженні інтерактивних технологій у роботу, намагаюся дотримуватись вимог: вибираю для уроку такі інтерактивні вправи, які б дали учням «ключ» до засвоєння теми.
Важливе значення у викладанні предмету має застосування сучасних інформаційно-комп’ютерних технологій. Це дає можливість урізноманітнити форми і методи навчання, збільшити кількість і різноманітність опрацьованої інформації, поглибити формування в учнів просторової уяви, розуміння причинно-наслідкових зв’язків у природі.
Застосування прикладного програмного забезпечення дає змогу вивести сучасний урок на якісно новий рівень, оскільки активізує процес навчання шляхом використання нових привабливих форм подання навчальної інформації, залучає учнів до активної пізнавальної діяльності завдяки новизні та нетрадиційності викладання нового матеріалу.  Проводжу уроки географії та біології із застосуванням комп’ютерних технологій, використовуючи комп’ютерні програми, створюємо до уроків презентації.
Досвід показав, що застосування у роботі вчителя різноманітних форм і методів активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках сприяє зростанню інтересу до навчання.
Залучаю учнів до позакласної роботи з біології та географії. Вони є активними учасниками районних, обласних та Всеукраїнських конкурсів, акцій природничого напрямку.
Результатом роботи є досить висока зацікавленість учнів предметами: біологія та географія, вибір багатьма учнями цих предметів під час державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання. Учні показують хороші результати під час районних олімпіад,  були учасниками обласних  олімпіад з географії та економіки.




Немає коментарів:

Дописати коментар