середа, 21 березня 2018 р.

Біологія


Різноманітність плодів.6 клас

Конспект уроку з біології у 6 класі

Тема. Різноманітність плодів
Навчальні цілі:
*                 ознайомити учнів з особливостями будови плодів;
*                 показати різноманітність плодів та значення в житті людини;
*                 розвивати вміння знаходити подібні й відмінні ознаки плодів; відрізняти їх від коренеплодів та видозмінених пагонів;
*                 вивчити лікувальну та практичну (харчову) роль плодів;
*                 дотримуватись правил профілактики отруєння плодами і насінням;
*                 виховувати любов до природи, бережливе ставлення до рослин.
Типи уроку. Формування і засвоєння нових знань, умінь та навичок
Обладнання і матеріали: використання комп’ютера та мультимедійної дошки; плоди помідора, огірка, перцю; коренеплоди буряка, моркви; видозмінені пагони – бульби картоплі та цибулини цибулі; колекції сухих та соковитих плодів.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Кожен урок вивчення нового матеріалу - це чергова сходинка вашого успіху. Це черговий крок сходження до вершини знань. І чим більше таких кроків ви зробите за своє життя, тим вищим буде ваш інтелектуальний рівень. Хотілося б, щоб ці кроки на шляху пізнання були твердими і впевненими. І вели вас тільки вперед, долаючи будь-які труднощі та перешкоди.
Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчення генеративних органів рослин. Пригадаємо будову квітки.
1. Бесіда по будові квітки
Термінологічна робота.
Квітка
Суцвіття
Запилення
Запліднення
Гамети
Пилкове зерно
Тичинка
Маточка
Зигота
Учитель. А зараз ми зіграємо у гру «Кольоровий диктант». (Учні заздалегідь готують сигнальні картки з червоними та зеленими кольорами).
Якщо твердження вірне, піднімаємо зелену картку. А якщо ні, то червону.
Учитель зачитує твердження:
*       Оцвітина квітки – це чашолистки і пелюстки.(Н)
*       Запилення необхідне для утворення насіння.(Н)
*       Горох запилює людина, а вільху – комахи.(Н)
*       У пилковому зерні міститься яйцеклітина.(Н)
*       Насіння пшениці має одну сім’ядолю. (В)
*       У квасолі запліднення не подвійне.(Н)
*       Ендосперм – це особлива тканина, де запасаються поживні речовини.(В)
*       Насіння дихає.(В)
*       Шкірка насінини не виконує захисну функцію.(Н)
*       Основні частини квітки – це квітконіжка і пелюстки.(Н)
(Учні коментують правильні та не правильні відповіді після підняття сигнальних карток)
Учитель. І так, ми вже знаємо, що для утворення плоду з насінням потрібне запилення. А який ще процес відбувається в квітці, щоб утворився плід з насінням.
Відповідь учнів.(Запліднення)
Доповнити речення:
І варіант
ІІ варіант
Вітрозапильні рослини зазвичай мають такі ознаки:
А)_____________________
Б)_____________________
В)_____________________
Вітрозапильні рослини зазвичай мають такі ознаки:
А)_____________________
Б)_____________________
В)_____________________
    
      Запилення]Запліднення]Утворення плоду з насінням
І так, тема нашого уроку «Різноманітність плодів».
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Девіз уроку. Вчуся для себе
ІV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Учитель. А почнемо ми нашу тему зі «Струмочка цікавинок», на дошці зображені плоди – коробочки бавовнику, ягоди кави.
Учитель. Багато предметів одягу зроблені з чистої бавовни. Бавовна – це природне волокно, яке дістають з коробочок бавовнику. Насіння в коробочках бавовнику покрите довгими тонкими волосками. Їх переробляють на пряжу, а з пряжі виготовляють різноманітні текстильні вироби. Каву готують з обсмаженого і розмолотого насіння кавового дерева (кавових бобів). Чим довше обсмажують насіння, тим темнішим і міцнішим виходить з нього напій. Плід кавового дерева – червона або фіолетово-синя ягода. Найбільші плоди має гарбуз. Дуже великі плоди й у хлібного дерева, маса яких досягає 25 кг. Смажені плоди цього дерева за смаком нагадують м’якуш печеного хліба, змішаного з картоплею.
 Люди з давніх-давен вирощують рослини задля плодів. Зернівки жита, пшениці, кукурудзи дають людині хліб, печиво, крупи. З кістянок сливи, черешні, персика отримують джеми, мармелади, соки. З бобових готують овочеві страви, з сімянок соняшника роблять олію. Ну, а хто ж не любить ласувати цитрусовими, суницями, виноградом, які не тільки смачні, а й багаті вітамінами.
Так, що ж таке плід?
Плід - це видозмінена в результаті запліднення квітка.  В основному він утворюється із завязі маточки, але інколи в його утворенні беруть участь інші частини квітки. Наприклад, у формуванні запашних солодких плодів суниць бере участь квітколоже. Іноді плоди утворюються без запліднення, тоді в них відсутнє насіння (виноград).. Або плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки. 
    Будова плоду. Плід складається з насінини та оплодня. Оплодень утворюється із стінок зав’язі маточки.  Складання учнями в зошиті опорної схеми.

Оплодень


Насінина

Плід
В оплодні розрізняють три шари:
-         зовнішній – екзокарп - 1;
-         середній – мезокарп - 2;
-         внутрішній – ендокарп - 3.
Оплодень захищає насіння від низьких температур, висихання, механічних пошкоджень, а також сприяє поширенню насіння в природі.
Робота з роздатковим матеріалом. Проблемно-пошукове завдання:
Чим відрізняються овочі які знаходяться у вас на парті ?
(Вчитель демонструє плоди помідора, огірка, перцю, коренеплоди буряка, моркви, бульби картоплі, цибулини цибулі).
Учитель. Виберіть із запропонованих овочів – плоди.
(Усні відповіді учнів, самостійне формулювання учнями висновку).
Проблемне запитання
Учитель. Порівняйте плоди помідора і соняшника (учитель демонструє плоди). Чим вони відрізняються? (Усні відповіді учнів).
Учитель. Отже, залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяються на сухі та соковиті; а за кількістю насінин однонасінні та багатонасінні.(Складання учнями схеми в зошиті)


Сухі


Соковиті

Плоди
 




За якими ознаками відрізняються між собою соковиті плоди?
Соковиті   плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать:
кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), -у середині розташована тверда
                 здерев’яніла кісточка.
ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан)-багатонасінневий плід з
             соковитими внутрішнім та середнім шарами стінки плода а зовнішній шар
              утворює захисну шкірку
 яблуко( груша, айва,горобина, яблуня)-соковитий лише середній шар а внутрішній
                ущільнюється
гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок)-середній та внутрішній шар соковиті, а
                 зовнішній твердий
 помаранча (апельсин, мандарин, лимон),
 суничина (суниці, полуниці),
 багатокістянка (малина, ожина).
 супліддя (інжир, шовковиця, ананас)інколи в дуже щільних суцвіттях плоди
                    кожен з яких виникає з окремої квітки зростаються між собою
Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать:
зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес)-шкіряста стінка плода міцно зростається з
                насіниною
сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина)- шкіряста стінка плода лише прилягає до
                  насінини проте не зростається
горіх (ліщина, гречка, бук, береза, в’яз, граб, щавель) –має тверду здерев’янілу  
            стінку плода усередині якої вільно лежить одна насінина -це все нерозкривні однонасінні плоди.

До сухих розкривних багатонасінних плодів належать:
листянка (півонія, магнолія, сокирки)
біб (квасоля, горох, акація)-плід розкривається двома стулками до яких прикріплені
         насінини .
стручок (редька, капуста)-насінини кріпляться не до стулок, а до плівчастої
                перетинки, яка  поділяє порожнину плоду на дві частини .
коробочка (мак,  блекота,  дурман, дзвоники, розрив-трава, герань)плоди дійсно
                      нагадують коробочку у середині якої міститься багато насіння.
Отже, сухі плоди відрізняються за кількістю насінин, характером оплодня та особливостями його розкривання.

Однонасінні


Багатонасінні

Плоди
Розкривні:
Листянка
Біб
Стручок
Стручечок
Коробочка

Нерозкривні:
Зернівка
Сім′янка
Горіх
Крилатка


Прості:
Кістянка
Ягода
Яблуко
Гарбузина
Помаранча



Складні:
Багатокістянка
Супліддя

 











Я слухаю – і забуваю
Я роблю – і пам’ятаю
Учитель: Тепер ми відправляємося з вами в «Насіневу лабораторію». Ви отримуєте суміш плодів різних рослин (квасолі, клена, маку, кукурудзи, горіха, яблука, сливи, помідора, пшениці, соняшника) і заповнюєте таблицю яку я вам роздам.  Після заповнення ми перевіримо, як ви її заповнили. Учні перевіряють свою таблицю
III. Лабораторне дослідження.
Тема: Будова й різноманітність плодів.
Мета: формувати вміння розпізнавати й визначати біологічні об’єкти за основними морфологічними ознаками; на прикладі різних типів плодів розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти.
Обладнання: картки із зображенням різних типів плодів, натуральні об’єкти плодів.
                                        Хід роботи:
1.     Розгляньте різноманітні плоди. Знайдіть соковиті та сухі.
2. Розгляньте соковиті плоди й поділіть їх на однонасінні та багатонасінні. Визначте їхні типи.
3. Розгляньте сухі плоди й поділіть їх на однонасінні й багатонасінні. Визначте їхні типи.
4. Результати занесіть у таблицю «Характеристика основних типів плодів».
Тип плоду
Характерні ознаки (сухий, соковитий, однонасінний. багатонасінний)
Рослина, яка його має
Біб

Сухий Багатонасінний

Квасоля
Крилатка

Сухий однонасінний

Клен
Коробочка

Сухий багатонасінний

Мак
Зернівка
Сухий однонасінний

Кукурудза
Горіх

Сухий однонасінний

Горіх
Яблуко

Соковитий багатонасінний

Яблуко
Кістянка

Соковитий однонасінний

Слива
Ягода

Соковитий багатонасінний

Помідор
Сімянка

Сухий однонасінний

Соняшник
Зернівка

Сухий однонасінний

Пшениця
Зробіть висновки до роботи, давши відповідь на запитання: Чи відповідає будова плоду тим функціям, що він виконує?

Лови помилку!

 Тепер ви вже знаєте будову всіх органів рослин і вам не важко буде знайти у невеличкій казці біологічну помилку.
Одного літнього сонячного дня, проходячи повз городні зарості, я почула суперечку.
-      Я –  королева всіх плодів. Я соковита й солодка, як ніхто, сказала Гарбузина, повертаючи свій жовтий бік до Сонця.
-          Ні, я, - заперечила Картопля.
   –Мене варять, мене труть, пироги з мене печуть.
Круглобокий Баклажан аж посинів від злості.
-        У нашому роду ніколи не виникали подібні суперечки, -сердито промовив він.
Довго вони сперечалися, уже зовсім стемніло, але так і не дійшли спільної думки.
-               Знайдіть у казці біологічну помилку.
Учитель. А чим корисні зернівки злаків? Де застосовують плоди яблунь та суниць?
*                Казимир Функ (польський вчений) виділив з оболонки зернівок рису речовину, яка була необхідною для запобігання захворювання на бері-бері (розлади нервової системи) і назвав її вітамін.
*                Вівсяні пластівці мають цілющі властивості при шлунково-кишкових захворюваннях.
*                Зернівки злаків багаті на вітаміни групи В.
*                Плоди яблук містять сполуки фосфору та заліза, які корисні для кровотворення, запобігають швидкій втомлюваності, розладам травлення, випаданню волосся.
*                Людям, схильним до повноти, рекомендують особливі «яблучні дієти», що дають змогу позбутися зайвої ваги!
*                Пектини – це особливі сполуки, які є в яблуках. Вони зв’язують і виводять з організму шкідливі речовини: солі важких металів, радіонукліди.
*                Суниці використовують з ціллю профілактики анемії.
Лікувальні властивості мають і багато інших плодів от послухайте:
*                Гірчичники – це порошок з насіння гірчиці. Їх застосовують при простудних захворюваннях дихальних шляхів, легень.
*                Плоди глоду застосовують для лікування серцево-судинних захворювань.
*                Плоди малини застосовуються як жарознижувальні та потогінні засоби під час нежитю, грипу.
*                З плодів шипшини виготовляють полівітамінні препарати, які застосовують при гіпертонії, хворобах печінки, жовчного міхура.
*                Плоди квасолі багаті на калій, їх рекомендують при набряках, гіпертонії, захворюваннях суглобів.
Завдання 1. Словниковий дощ. (Робота з термінами)
Я
Д
А
Х
У
Л
К
Р
Б
Г
О
І
Учитель. З літер, що падають у вигляді крапель дощу, складіть і запишіть у порожніх клітинках назви сухих і соковитих плодів.




Б
І
Б

Я
Г
О
Д
А

Г
О
Р
І
Х
Я
Б
Л
У
К
О

Завдання 2. Гра «Аукціон»
Учитель. А зараз ми проведемо аукціон плодів. Ви зможете їх купувати за свої знання. Плід буде продано тому учаснику гри, який назве його вид, особливості будови, рослини, яким він притаманний. (Учитель демонструє плоди маку, соняшника, яблука, горіху. Учні дають їм характеристику)
Метод «Прес». Учні починають відповіді словами: «Я вважаю, що…», «Тому що…», «Наприклад…».
Зразки завдань:
1.                Плід соковитий, бо …
2.                Плід утворюється з…
3.                Плід сухий, бо…
4.                Плоди картоплі шкідливі, бо…
VI. Підсумок уроку
Учитель. Наш урок показав, що у прекрасному рослинному світі все цікаве і потрібне. На уроці ми пройшли багато кроків – кроків до знань. Проте ціллю нашої подорожі є використання отриманих знань у своєму житті, бо Україні потрібні здорові діти, здорова нація. Тож підсумуємо наші знання.
Рефлексія:
*                Сьогодні я навчився …
*                Сьогодні я дізнався …
*                Раніше я думав, що…
*                Я зрозумів …
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника §31.
2. Скласти 5 тестів про плоди.
3. Підготувати короткі повідомлення про їстівні та лікарські плоди.





Немає коментарів:

Дописати коментар